Nyhetsbrev Mai 2009

Mai 2009

KNBF Nyhetsbrev sendes til båtforeninger, regioner, komiteer, besiktigelsesmenn, takstmenn og samarbeidspartnere. Forbundet utgir regelmessige nyhetsbrev omlag en gang pr. måned eller når informasjonsmengden tilsier det. Vi setter stor pris på tilbakemeldinger på nyhetsbrevet og oppfordrer til å sende oss e-post.  Vi ber om at nyhetsbrevet distribueres blant båtforeningens medlemmer.

1. Årsmøte Region Vest 2009

Årsmøtet i KNBF Region Vest ble denne gang avholdt i klubbhuset til Draugen Motorbåtforening den 14.2.09 og forløp helt etter sakslisten. Alle formelle saker ble godkjent og det nye regionstyret består av leder Jørg-Eyolf Fagerhaug (Hordvikhavn Båtlag), nestleder Jan Inge Kleppevik (Kleppe Båtlag), kasserer Henry Svendsen (Neptun Motorbåtforening), sekretær Magnus Vabø (Draugen Motorbåtforening), styremedlem Asbjørn Absalonsen (Merkur Båtforening), styremedlem Kjell Åsnes Straumsnes Båteigarlag), varamedlem Roald Stigum Olsen (Bergen Motorbåtforening) og varamedlem Oddbjørn Klyve (Os Båtklubb). Det ble vedtatt å opprette en egen avdeling under Region Vest i Sogn og Fjordane under ledelse av Kjell Åsnes. Tidligere regionleder og besiktigelsesmann Olav Skår ble minnet for sin lange innsats for regionen og forbundet. Gerhard Grimen ble i anledning sin 75 årsdag takket for sitt betydelige engasjement i forbundets regi. Det ble videre vedtatt å ha en styreplass som representant for regionens direktemedlemmer.

2. Ny kvinne ved roret i Holmen Motorbåtforening

Sissel Anette Knudsen (53) er valgt som første kvinnelig styreleder i Holmen Motorbåtforening, Drammen. I båten sitter hun helst på dekk med ansvar for fender og tau, men i klubbhuset på Holmen er hun sjef. Den nyvalgte lederen innrømmer gladelig at motorbåtmiljøet er et litt gammeldags og kjønnsrollestyrt miljø. At mennene som oftest styrer båten og konene sitter på dekk. Les hele artikkelen her:

3. Søk kompensasjon for tjenestemoms

Det vises til eget skriv sendt medlemsforeningene 10.02.09 (se vedlegg) om muligheten for fritak for moms på en del tjenester. Her kan foreningene få refundert moms på blant annet tjenester som regnskapstjenester, revisjonstjenester, advokattjenester, vakttjenester, konsulenttjenester og porto. Fristen for å søke kompensasjon er 1. juni 2009 for regnskapsåret 2008.

Søknadsskjema kan lastes ned fra:

Retningslinjer kan lastes ned fra:

4. Ny medlemsfordel: 12 % rabatt på elektronisk utstyr fra ProNav AS

KNBF har inngått ny samarbeidsavtale med ProNav AS i Egersund som innebærer at KNBF’s medlemmer får hele på 12 % rabatt på utvalgte plottere, VHF, ekkolodd og en ny snerten nødpeilesender. Produktene som er plukket ut er:

·         Lowrance HDS-5 kartplotter/ekkolodd komplett med GPS og hekksvinger til 8.800,-

·         Lowrance HDS-7m kartplotter med GPS og hekksvinger til 10.600,-

·         Eagle ekkolodd Fishmark 320 komplett med hekksvinger til 2.300,-

·         Navicom RT-350 bærbar VHF komplett med holder/lader til 1.750,-

·         Navicom RT-550 fastmontert VHF med DSC (uten VHF-antenne) til2.100,-

·         McMurdo PLB-210 Personlig nødpeilesender med GPS for båtliv, jakt og ski til 3.250,-

Alle medlemstilbud er inkl. mva. Mer informasjon finner du på:

http://knbf.no/pronav.php eller www.pronav.no.

5. Medlemsfordel KystAtlas – fortsatt 20 % rabatt

KNBF har fornyet samarbeidsavtalen med KystAtlas og sikret KNBF’s medlemmer fortsatt 20 % medlemsrabatt på dette fantastiske sjøkartverket som alle burde ha om bord i båten. Det inneholder både oversiktskart 1:100 000 og detaljkart 1:40.000. Dette er også den perfekte gave til alle båtfolk!

Les mer på:

6. Norske Sjø i fortsatt fin utvikling

Forbundets forsikringsordning viser en fin utvikling med fortsatt vekst i premieinntekter og nytegninger på tross av finanskrisen. Norske Sjø kommer igjen meget godt ut i ny pristest på båtforsikring i Båtliv/Seilas.

7. Nye medlemsforeninger

Følgende foreninger har meldt seg inn i forbundet i 2009:

Ø  Jåttåvågen Båtforening, Stavanger, Region Sør, 385 medlemmer, januar 2009

Ø  Tovik Båtforening, Skånland, Region Troms/Finnmark, 50 medlemmer, april 2009

Ø  Sandefjord Motorbåtforening, Region Øst, 120 medlemmer, fra 1. Juli 2009

Følgende foreninger har gått over fra Prøvemedlemskap til Foreningsmedlemskap:

Ø  Knarberg Båtforening, Nøtterøy, Region Øst, 365 medlemmer, mars 2009

Ø  Langvik Båtforening, Oslo, Region Øst, 49 medlemmer, mai 2009

Ø  Kvalsund Båtforening, Region Troms/Finnmark, 42 medlemmer, mai 2009

Ø  Hammerfest Båtforening, Region Troms/Finnmark, 116 medlemmer, mai 2009

8. KNBF minner om;

·         Det tradisjonelle pinsetreffet i Horten i regi av KNBF Region Øst. Det finner sted lørdag 30. mai.

·         KNBF-rabatt på kalesje/stoler/puter fra Helly Hansen Pro AS. Se http://knbf.no/hellyhansen.php

·         KNBF-rabatt på O.B. Wiik opplagsutstyr. Les mer på  www.knbf.no/obwiik.php

• Hold deg gratis orientert om maritime nyheter!

Vi anbefaler alle å abonnere på nyheter fra KNBF’s hjemmeside. Du finner denne tjenesten på www.knbf.no (på venstre side ved å scrolle litt nedover – tjenesten er merket E-postvarsling).

·         Alle foreninger som har egen web, oppfordres til å sende denne adressen til endre@knbf.no slik at den blir registrert i vår liste på http://www.knbf.no/foreninger.php .

·         Vi minner om at foreninger som skal kjøre båtførerkurs oppnår 20 % rabatt på boken ”Veien til båtførerprøven” gjennom KNBF. Bestill bøker på post@knbf.no .

·         Gratis loddbøker kan nå KNBF tilby medlemsforeninger som skal ha interne lotteri i forenings-sammenheng. Loddbøkene er påført loddnummer, KNBF-logo, Norske Sjø-logo og prisen pr. lodd er kr. 10,-. Loddbøkene er ferdig trykket 1. juni. Henvendelse skjer til post@knbf.no eller 2235 6800.

·         KNBF vil ha stand sammen med Norske Sjø på båtmessene i Arendal 21.-24. mai og Sandefjord 6.-7. juni. Det er alltid hyggelig om medlemmer stikker innom standen vår! Velkommen!

I sekretariatet finner du:

v  Generalsekretær:                Jan H. Syvertsen,         tlf. 913 03 217              jasy@knbf.no

v  Ass. generalsekretær:         Endre Solvang,            tlf. 954 90 900              endre@knbf.no

v  Adm. sekretær:                  Hege R. Lunde,            tlf. 928 34 112              hege@knbf.no

v  Sekretær:                           Magdalena Magnussen tlf. 2235 6800               magdalena@knbf.no

Om Nyhetsbrevet

KNBF sender ut regelmessige nyhetsbrev til medlemsforeninger og regioner.

Spørsmål eller kommentarer til nyhetsbrevet? Kontakt endre@knbf.no . Nyhetsbrevet utgis av:

Kongelig Norsk Båtforbund

Vågebyveien 23

0569 OSLO

Tlf. 2235 6800   Fax: 2235 6811       post@knbf.no        www.knbf.no        www.norskesjo.no