Nyhetsbrev Juni 2009

Juni 2009

KNBF Nyhetsbrev sendes til båtforeninger, regioner, komiteer, besiktigelsesmenn, takstmenn og samarbeidspartnere. Forbundet utgir regelmessige nyhetsbrev omlag en gang pr. måned eller når informasjonsmengden tilsier det. Vi setter stor pris på tilbakemeldinger på nyhetsbrevet og oppfordrer til å sende oss e-post.  Vi ber om at nyhetsbrevet distribueres blant båtforeningens medlemmer.

KNBF-veteran ble 60

Leder av KNBF Region Vest, Jørg-Eyolf Fagerhaug, er en veteran blant forbundets tillitsvalgte. Under forbundsstyremøtet 15. mai gratulerte president Steinar Glimsholt med 60-årsdagen den 17. mai på vegne av forbundsstyret og sekretariatet og takket Jørg for mange års innsats som tillitsvalgt. Jørg har vært med i styre og stell i forbundet i hele 15 år. Siden 2004 har han vært leder av KNBF Region Vest og har bidratt til at regionen har vært i jevn vekst.

”Hensynsområder” - Ny idé i Bohuslen

Nok en gang har svenskene lansert en idé som kan være verd å kopiere i Norge. Västra

Götalands län har introdusert ”hensynsområder” i Tanum, Lysekil og Tjörn kommuner, samt

Ytre Tistlarna i Göteborg. Hensikten er å beskytte enkelte områder mot fart, støy og alle

former for forurensning, slik at vakker skjærgårdsnatur kan nytes i fred og ro. Les mer på:

Sikkerhetskontroll av båten din

KNBF tilbyr medlemmer standard gjennomgang av båt og motor til medlemspris kr. 400,- + reisekostnader. Besiktigelsen gjennomføres av våre 124 besiktigelsesmenn som finnes over hele landet. En besiktigelse gjelder i 5 år og gir rabatt på forsikring i Norske Sjø. Vi minner alle medlemmer å bestille ny besiktigelse etter 5 år og ber alle besiktigelsesmenn gå gjennom sine permer og ta kontakt med medlemmer hvor besiktigelse er gått ut på dato. Les mer om sikkerhetsbesiktigelse på:

Nye medlemsforeninger

Følgende foreninger har meldt seg inn i forbundet i mai/juni:

Ø  Maritim Båtforening, Oslo, Region Øst, 76 medlemmer, mai 2009, foreningsmedlemskap

Ø  Avaldsnes Båtforening, Rogaland, Region Sør, 40 medlemmer, juni 2009, kollektivt medlemskap

Ø  Holm Båtforening, Sortland, region Troms og Finnmark, 13 medlemmer, kollektivt medlemskap

Ny medlemsfordel: 12 % rabatt på elektronisk utstyr fra ProNav AS

KNBF har inngått ny samarbeidsavtale med ProNav AS i Egersund som innebærer at KNBF’s medlemmer får hele på 12 % rabatt på utvalgte plottere, VHF, ekkolodd og en ny snerten nødpeilesender. Produktene som er plukket ut er:

·         Lowrance HDS-5 kartplotter/ekkolodd komplett med GPS og hekksvinger til 8.800,-

·         Lowrance HDS-7m kartplotter med GPS og hekksvinger til 10.600,-

·         Eagle ekkolodd Fishmark 320 komplett med hekksvinger til 2.300,-

·         Navicom RT-350 bærbar VHF komplett med holder/lader til 1.750,-

·         Navicom RT-550 fastmontert VHF med DSC (uten VHF-antenne) til2.100,-

·         McMurdo PLB-210 Personlig nødpeilesender med GPS for båtliv, jakt og ski til 3.250,-

Alle medlemstilbud er inkl. mva. Mer informasjon finner du på:

http://knbf.no/pronav.php eller www.pronav.no.

Forbedret værmelding til sjøs – nå også i Nord-Norge

KNBF minner om at det nå er mulig å høre et spesielt værvarsel langs store deler av norskekysten via digitalradio. Med NRK Båtvær nord blir værtjenesten tilgjengelig også i kystområdene utenfor de største nord-norske byene. Dermed kan du lytte til førsteklasses værmeldinger langs hele kysten enten på digitalradio eller Telenor Kystradio over VHF klokken 09:00,12:00,15:00,18:00 og 21:00. Tjenesten er kommet i stand som et samarbeid mellom Metrologisk Institutt, Telenor Maritime Radio og KNBF. Du kan lese mer om NRK Båtvær på:

Medlemsfordel KystAtlas – fortsatt 20 % rabatt

KNBF har fornyet samarbeidsavtalen med KystAtlas og sikret KNBF’s medlemmer fortsatt 20 % medlemsrabatt på dette fantastiske sjøkartverket som alle burde ha om bord i båten. Det inneholder både oversiktskart 1:100 000 og detaljkart 1:40.000. Dette er også den perfekte gave til alle båtfolk! Les mer på:

KNBF bøyeprosjekt

Vi oppfordrer medlemsforeninger til å foreslå egnede plasser for utlegging av KNBF-bøye i gode uthavner. Forslag meldes inn til den aktuelle region ved regionsleder. Hold deg orientert om bøyeprosjektet på:

KNBF minner om;

·         KNBF-rabatt på kalesje/stoler/puter fra Helly Hansen Pro AS. Se http://knbf.no/hellyhansen.php

·         KNBF-rabatt på O.B. Wiik opplagsutstyr. Les mer på  www.knbf.no/obwiik.php

·         Hold deg gratis orientert om maritime nyheter!

Vi anbefaler alle å abonnere på nyheter fra KNBF’s hjemmeside. Du finner denne tjenesten på www.knbf.no (på venstre side ved å scrolle litt nedover – tjenesten er merket E-postvarsling).

·         Alle foreninger som har egen web, oppfordres til å sende denne adressen til endre@knbf.no slik at den blir registrert i vår liste på http://www.knbf.no/foreninger.php.

·         Foreninger som skal kjøre båtførerkurs oppnår 20 % rabatt på boken ”Veien til båtførerprøven” gjennom KNBF. Bestill bøker på post@knbf.no .

·         Til alle medlemsforeninger: Sekretariatet ber om at endringer i medlemsmassen (nye/utmeldte medlemmer) meldes fortløpende til post@knbf.no . Dette er viktig fordi vi da alltid vil sikre at alle foreningens medlemmer vil få medlemsbladet Fritidsbåten sammen med Båtliv/Seilas.

·         Gratis loddbøker kan nå tilbys medlemsforeninger som skal ha interne lotteri i foreningssammenheng. Loddbøkene er påført: loddnummer, KNBF-logo, Norske Sjø-logo og prisen pr. lodd kr. 10,-. Henvendelse skjer til post@knbf.no eller 2235 6800.

·         Sekretariat vil holde åpent i hele sommer med kontortid 08:00-15:00.

I sekretariatet finner du:

v  Generalsekretær:                Jan H. Syvertsen,         tlf. 913 03 217              jasy@knbf.no

v  Ass. generalsekretær:         Endre Solvang,            tlf. 954 90 900              endre@knbf.no

v  Adm. sekretær:                  Hege R. Lunde,            tlf. 928 34 112              hege@knbf.no

v  Sekretær:                           Magdalena Magnussen tlf. 2235 6800               magdalena@knbf.no

Vi ønsker alle foreninger og medlemmer en riktig god båtsommer!

Om Nyhetsbrevet

KNBF sender ut regelmessige nyhetsbrev til medlemsforeninger og regioner.

Spørsmål eller kommentarer til nyhetsbrevet? Kontakt endre@knbf.no . Nyhetsbrevet utgis av:

Kongelig Norsk Båtforbund

Vågebyveien 23

0569 OSLO

Tlf. 2235 6800   Fax: 2235 6811       post@knbf.no        www.knbf.no        www.norskesjo.no